آسيب هاي ناشي از اينترنت
نوشته شده توسط : محمد

آسيب هاي ناشي از اينترنت
اينترنت، از تازه ترين دستاوردهاي بشر و آخرين عضو خانواده تكنولوژي است كه حدود چهل سال است قدم به زندگي انسان گذاشته و درعرصه‌هاي مختلف نقش آفريني مى‌كند.
دنياي اينترنت دنياي مجازي است كه با دنياي واقعي پيرامون ما تفاوت‌هايي دارد. درجهان مجازي، انسان با سرزميني بدون مرز مواجه مى‌گردد كه از فرهنگ‌هاي مختلف تشكيل شده است. انسان با بهره جستن از اينترنت از فراسوي مرزها با فرهنگ‌هاي گوناگون آشنا مى‌شود.
باتوجه به اين‌كه اينترنت ابزاري وارداتي است به رغم جنبه‌هاي سودمند فراوان، مى‌تواند بسيار آسيب زا نيز باشد. اين آسيب زايي، گروه‌هاي سني خاصي را تهديد مى‌كند كه از اينترنت بيش تر استفاده مى‌كنند. بنابراين، قشر نوجوان در معرض تهديدات جدي قرار دارد؛ زيرا كودكان تا قبل از بلوغ از انگيزه‌هاي جنسي قوي برخوردار نيستند و در جواني هم، رشد عقلاني بهتر مى‌تواند بر غرايز مهار بزند، حال آن‌كه در دوره نوجواني، هم انگيزه‌هاي جنسي قوي ترند و هم غلبه هيجانات و احساسات به گونه‌اي است كه گاه عقل را تحت تأثير خود قرار مى‌دهد. از اين رو مشاهده فيلم‌هاي تحريك كننده، برخي انگيزه‌هاي نوجوانان را قوتي بيش‌تر مى‌بخشد و تماشاي فيلم‌هاي جنايي و خشونت بار، هيجانات و احساسات نوجوانان را تشديد مى‌كند.
بدين ترتيب يكي از وسايلي كه امروزه در فضاي خانه مشكل آفريني مى‌كند و حتي روابط والدين و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار مى‌دهد، بهره گيري نامناسب از فناوري اطلاعات در خانواده است كه علاوه بر همه موارد گفته شده، گاه زمينه افت تحصيلي را فراهم مي‌کند و در مواقعي نيز موجب اصطكاك بين والدين و فرزندان مى‌شود.

علل گرايش نوجوانان به اينترنت
علل گرايش نوجوانان و جوانان به اينترنت را مى‌توان به شرح زير بيان كرد:
1 - قابليت‌هاي جذاب اينترنت: ويژگي‌هاي جذاب اينترنت براي نوجوانان عبارتند از:
الف) وب سايت‌ها كه مجموعه‌اي از اطلاعات، سرگرمي و تعامل در يك مكان منحصر به فرد را در اختيار كاربران قرار مى‌دهد.
ب) موتورهاي جست و جو: موتورهاي جست و جو از منابع وب هستند كه مى‌توان از آن‌ها براي جست و جو درباره تمامي مسايل وموضوعات موردنظر استفاده كرد.
ج) گپ خانه ها: سايت‌هاي خاصي هستند كه اجازه مى‌دهند نوجوانان و جوانان مكالمه‌هاي آني داشته باشند. اتاق‌هاي گفت وگو، معمولا برحسب موضوع يا هدف گفت وگوكننده تقسيم شده اند.
د) ارسال پيام‌هاي آني؛ نرم افزارهاي خاصي كه به طور عمده نوجوانان از آن براي ارسال پيام‌هاي آني به كساني كه داراي همان نرم افزارند، استفاده مى‌كنند.
هـ) صفحه‌هاي اطلاعات: نرم افزاري است كه اجازه مى‌دهد نوجوانان سؤال‌ها و اطلاعات خود را با موضوع‌هاي خاص ارسال كنند.
و) پست الكترونيكي: نرم افزاري است كه توسط آن مى‌توان پيغام‌هاي خود را به نشاني‌هاي مشخص فرستاد يا دريافت كرد.
ز) وب لاگ ها: وب سايت خاصي است كه فرد مى‌تواند افكار، احساسات و كارهاي خود را در آن‌جا به رشته تحريردرآورد و از آن‌ها نگهداري كند.
2- پركردن اوقات فراغت: يكي از علل مصرف بالاي اينترنت درميان نوجوانان و جوانان، پركردن اوقات فراغت است؛ زيرا امكانات ورزشي يا تفريحي به اندازه كافي در اختيار آنان قرار ندارد. برخي خانواده‌ها نيز از اين امر استقبال مى‌كنند كه نوجوانان در خانه و در كنار آن‌ها با يك كامپيوتر و اشغال خط تلفن سرگرم باشند، غافل از اينكه در صورت استفاده نامناسب از اينترنت، آثار منفي و مخرب آن به مراتب بيش‌تر از بسياري سرگرمي‌هاي ديگر است.
3 - فرار از خود و ناكامي‌هاي زندگي: اينترنت براي بسياري از نوجوانان و جوانان پناهگاهي است كه از مشكلات، دردها و رنج‌هاي خود به آن پناه مى‌آورند و به‌عنوان يك مأمن و ابزار سرگرم كننده به آن نگاه مى‌كنند.
4 - عدم شكل گيري هويت مطلوب در نوجوانان، وجود شكاف‌هاي اجتماعي، شكاف بين نسل‌ها و نيز از هم پاشيدگي تعاملات بين والدين و فرزندان، از ديگر علل گرايش نوجوانان به استفاده از اينترنت مى‌تواند باشد.
نکته پاياني اين‌که اگر چه فيلترينگ اقدامي مناسب براي پيشگيري از آسيب‌هاي اينترنت بر جوانان و نوجوانان است؛ اما به تنهايي کارساز نيست و والدين و متوليان امر بايد تدابيري اساسي براي واکسيناسيون افراد در برابر آفات فضاي مجازي بينديشند.





:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: برچسب‌ها: آسيب هاي ناشي از اينترنت ,
:: بازدید از این مطلب : 644
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: